دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 شمسی /5/6/2024 12:19:03 AM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:45721
  • زمان انتشار:شنبه 11 تير 1401-14:51
  • کاربر:.
در مراسم گرامیداشت «دهم تیرماه، روز صنعت و معدن» مطرح شد:

نخستین مراسم روز صنعت و معدن در دولت سیزدهم صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور، وزیر صمت، وزیر اقتصاد و معاونت علمی رئیس‌جمهور و نمایندگان تشکل‌ها برگزار شد.
وزارت صمت را سیاسی نکنید| تأکید بر دیپلماسی اقتصادی با همسایگان

به گزارش اقتصادنامه به نقل از «بیرونیت»، در این مراسم که با استقبال فعالان بخش تولید و تجارت در سالن اجلاس سران برگزار شد رئیس‌جمهور، وزیر صمت و نمایندگان تشکل‌های تخصصی سخنرانی کردند. ۱۰ نکته مهم این سخنرانی‌ها به انتخاب «بیرونیت» به شرح زیر است:

۱. مجلس مخالف طرح دولت برای تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی بوده و برای اصلاح ساختار این وزارت طرح دارد.

۲. شخص رئیس جمهور و دولت او مخالف خام فروشی در بخش معدن و مدافع تولید محصولات معدنی با ارزش افزوده بالاست. در این راستا نیز لازم است تا محیط زیست، صنعت و دانشگاه واقع‌بینانه به شرایط کشور نگاه کنند.

۳. رئیس جمهور به وزیر اقتصاد و سازمان مالیات دستور داده تا مالیات ستانی از اصناف بر اساس خوداظهاری باشد و گردش حساب کارتخوان‌ها ملاک نباشد. همچنین تولید‌کنندگان باید حقوق مصرف‌کنندگان را در کیفیت و قیمت رعایت کرده و در بازاری رقابتی به فعالیت بپردازند.

۴. وزیر صمت معتقد است که رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس نیست و می‌توان با تکیه بر بخش تولید در این سال، ایران قدرت نخست اقتصاد خاورمیانه باشد.

۵. صادرات مواد خام و نیمه خام مواد معدنی باید کم شده و در قالب محصول نهایی نظیر خودرو و لوازم خانگی صادر شود. همچنین لازم است تا دیپلماسی اقتصادی با همسایگان در اولویت قرار گیرد.

۶. به گفته رئیس جمهور دولت به کوچک سازی و چابک‌سازی معتقد بوده و موافق واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی‌ست و سعی می‌کند نظارت و سیاستگذاری کلان را به جای دخالت در تولید و تجارت در پیش گیرد.

۷. رئیس خانه معدن ایران بر این باور است که‌ ایران کشوری معدنی‌ است، یک درصد از جمعیت و خاک دنیا و ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و باید سهم بالایی از تجارت جهانی بخش معدن دنیا را در اختیار بگیرد.

۸. رئیس اتاق ایران معتقد است که صدور بخش‌نامه‌های خلق الساعه، مزاحمت‌های قضایی و قیمت‌گذاری دستوری مخل توسعه تولید و تجارت است.

۹. به گفته وزیر صمت، حکمرانی خوب در بخش تولید و تجارت سبب می‌شود تا دولت و بخش خصوصی به عدالت توسعه صنعتی در کشور دست یابد.

۱۰. فعالان بخش تولید و تجارت معتقدند که وزارت صمت نباید سیاسی شود و ثبات مدیریت در این وزارتخانه نیازی ضروری‌ست و نباید وقت وزیر صمت از سوی برخی نمایندگان مجلس و جریان‌های سیاسی گرفته شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین